Rozliczenie wniosku w zakresie otrzymanych środków na ochronę miejsc pracy z FGŚP (art.15g)

Print Drukuj

Ustawa z dnia 2 marca 2020 r. wprowadza dwuetapowy proces rozliczenia świadczeń dla uprawnionych podmiotów. Weryfikacja rozliczeń obejmuje analizę kompletności oraz prawidłowości oświadczeń. Beneficjenci mają 30 dni na złożenie rozliczenia po zakończeniu wsparcia, z wyjątkiem przypadków, gdy środki trafiły po zakończeniu miesiąca, co wydłuża termin do pierwszego dnia po ich otrzymaniu.

Kluczowym dokumentem jest formularz rozliczeniowy, który należy wypełnić zgodnie z zasadami określonymi w ustawie. Wymaga on dołączenia m.in. wykazu pracowników oraz dokumentów potwierdzających przelewy wynagrodzeń. Niewykorzystane środki muszą być zwrócone na wskazany rachunek w terminie związanym ze złożeniem rozliczenia.

Dokumenty można przesyłać elektronicznie, listownie lub przez ePUAP. Beneficjenci muszą pamiętać o odpowiedzialności za prawidłowe obliczenie dofinansowania.

Należy przestrzegać zasad dotyczących wykorzystania środków, gdyż niewykorzystane fundusze z jednego pracownika nie mogą być przekierowane na innego. W artykule podano również linki do odpowiednich załączników i kalkulatorów do rozliczenia.

Informacje o wybranych załącznikach

  • 15g_formularz rozliczeniowy_fgsp_v1_08.07.2020.xlsx:

    Załącznik zawiera formularz rozliczeniowy dotyczący funduszy na ochronę miejsc pracy z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. Kluczowym punktem jest zobowiązanie pracodawcy do prawidłowego wykorzystania otrzymanych środków oraz do informacji o niezwalnianiu pracowników w trakcie pobierania świadczeń.

  • 15g_instrukcja_do_rozliczenia_praca.gov.pl_v1_08.07.2020.pdf:

    Załącznik zawiera instrukcję dotyczącą rozliczenia projektów w systemie praca.gov.pl. Kluczowym punktem jest szczegółowy opis kroków niezbędnych do prawidłowego złożenia wniosków i dokumentacji.

  • 15g_formularz_rozliczenia_kalkulator_v1.00_08.07.2020.xls:

    Załącznik dotyczy rozliczenia pomocy finansowej dla pracowników objętych obniżonym wymiarem czasu pracy w związku z przepisami art. 15g ustawy. Kluczową informacją jest to, że przedsiębiorcy mogą ubiegać się o dofinansowanie wynagrodzeń pracowników, ale z ograniczeniami dotyczącymi wysokości wynagrodzenia i kwalifikujących się osób.

  • 15g_zasady_rozliczenia_dofinansowania_v1_08.07.2020.pdf:

    Załącznik zawiera zasady rozliczenia dofinansowania, które mają na celu ułatwienie procesu finansowania projektów. Kluczowym punktem jest przedstawienie kroków oraz dokumentacji niezbędnej do prawidłowego rozliczenia otrzymanych środków.

  • 15g_kalkulator_niepelne_m-ce_v1_2020_08_03.xlsx:

    Załącznik zawiera formularz do wniosku o dofinansowanie wynagrodzeń i składek ZUS dla pracodawców w związku z pandemią COVID-19. Kluczowym elementem jest konieczność wypełnienia danych dotyczących wynagrodzeń, składek oraz zasadności wnioskowanego dofinansowania w celu uzyskania wsparcia finansowego.

  • instrukcja_kalkulator_niepelne_m-ce_v1_2020_08_03.pdf:

    Załącznik zawiera instrukcję wypełniania formularza „15g_kalkulator_30dxn_m-cy” do obliczania dotacji na wynagrodzenia dla pracowników w okresie pandemii COVID-19. Kluczowym punktem jest wskazanie, jak uzupełniać poszczególne komórki formularza w zależności od długości okresu dotacji oraz szczegółowe zasady dotyczące obliczania wynagrodzeń w różnych scenariuszach.

  • 15g_ust1a_kalkulator_rozliczenie_v1_22.12.2020.xlsx:

    Załącznik zawiera formularz do rozliczenia dofinansowania dla pracodawców w związku z obniżonym wymiarem czasu pracy oraz przestojem ekonomicznym spowodowanym pandemią COVID-19. Kluczową informacją jest, że wypełnienie danych w formularzu wpływa na obliczenia dotyczące łącznej wartości dofinansowania oraz składek ZUS.

Pełne treści załączników znajdziesz w artykule.

Ustawa z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. poz. 374 ze zm.).

Uwaga! Rozliczenie składane jest wyłącznie do Wojewódzkich Urzędów Pracy.

Etapy rozliczenia

Zgodnie z art. 17b ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. poz. 374, z późn. zm.) wojewódzkie urzędy pracy dokonują rozliczenia przekazanych uprawnionym podmiotom świadczeń dwuetapowo, w drodze:
  • wstępnej weryfikacji rozliczenia otrzymanych środków na rzecz ochrony miejsc pracy z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i dokumentacji potwierdzającej wykorzystanie przekazanej pomocy zgodnie z przeznaczeniem, polegającej w szczególności na analizie jej kompletności, prawidłowości złożonych przez podmioty oświadczeń oraz weryfikacji kwot przekazanych i faktycznie wykorzystanych środków, której dyrektor WUP dokonuje w terminie 60 dni od dnia upływu terminu do złożenia rozliczenia i dokumentacji potwierdzającej dane zawarte w rozliczeniu,
  • końcowej weryfikacji pełnej dokumentacji, potwierdzającej wykorzystanie przekazanej pomocy zgodnie z przeznaczeniem i ostatecznego zatwierdzenia przekazanego rozliczenia otrzymanych środków na rzecz ochrony miejsc pracy z FGŚP, która może zostać dokonana w okresie 3 lat od dnia upływu terminu do złożenia rozliczenia i dokumentacji potwierdzającej dane zawarte w rozliczeniu.
Zgodnie z umową Beneficjent zobowiązany jest do rozliczenia w/w środków w terminie do 30 dni od zakończenia okresu wsparcia. Z wyjątkiem gdy przekazanie środków na rachunek bankowy beneficjenta nastąpiło po zakończeniu miesiąca, za który były należne - wówczas termin 30-dniowy rozpoczyna swój bieg pierwszego dnia po otrzymaniu przez beneficjenta środków z tego tytułu.
 
Podstawowym dokumentem jest formularz pn. „Rozliczenie wniosku w zakresie otrzymanych środków na ochronę miejsc pracy z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych". Przedmiotowy formularz zawiera tabelę z rzeczywistym dofinansowaniem na poszczególne tytuły i miesiące. Ponadto formularz zawiera szereg oświadczeń składanych przez rozliczającego pomoc. Dla Beneficjentów, którzy składają rozliczenie:
  1. poprzez portal praca.gov.pl – został on przygotowany jako część formularza wypełnianego on-line;
  2. w formie papierowej bądź poprzez ePUAP – należy go załączyć jako dodatkowy dokument korzystając ze wzoru zamieszczonego poniżej („15g_formualrz rozliczeniowy").
     
    Do przedmiotowego formularza rozliczeniowego należy dołączyć niezbędne dokumenty pozwalające na weryfikację wydatkowanej pomocy:
  • wykaz pracowników sporządzony na dzień złożenia wniosku, w oparciu o który podmiot złożył wniosek – nie dotyczy Beneficjentów, którzy załączali wykaz na etapie wnioskowania o środki,
  • wykaz pracowników, którym przekazałeś pomoc otrzymaną z FGŚP za każdy miesiąc, w którym została przyznana pomoc
  • dla wniosków, w których wskazano jako datę wypłaty świadczenia pierwszy dzień danego miesiąca (pełne miesiące) – „15g_kalkulator_pełne_m-ce",
  • dla wniosków, w których wskazano jako datę wypłaty świadczenia dzień inny niż pierwszy dzień miesiąca – „15g_kalkulator_niepelne_m-ce_v1_2020_08_03",
  • dokument(y) potwierdzający(e) przelewy wynagrodzeń pracowników, bądź odbiór wypłaty w gotówce (np. wyciąg bankowy) za każdy miesiąc otrzymanego wsparcia,
  • zbiorcze potwierdzenie dokonania przelewu z tytułu składek ZUS za każdy miesiąc otrzymania wsparcia na kwotę nie mniejszą niż wartość składek ZUS finansowanych w ramach wniosku,
  • zbiorcze potwierdzenie dokonania przelewu z tytułu zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych za każdy miesiąc otrzymania wsparcia na kwotę nie mniejszą niż wartość zaliczki na podatek dochodowy, która została sfinansowana w ramach wniosku (w przypadku zakładów pracy chronionej oraz zakładów aktywności zawodowej oznacza to płatność dokonaną zgodnie z art. 38 ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U.2019.1387 z późn. zm.).
W ramach rozliczenia należy dokonać zwrotu niewykorzystanych środków zgodnie z zapisami umowy na rachunek, z którego Beneficjent otrzymał środki. Zwrotu prosimy dokonywać w terminie tożsamym ze złożeniem rozliczenia, a przy dokonywaniu zwrotu proszę w tytule wpisać „rozliczenie umowy nr ……../CV-19/……., NIP ……………"
 
Dokumenty należy przesłać do właściwego Wojewódzkiego Urzędu Pracy wybierając jedną z form:
  1. Dla beneficjentów, którzy składali wnioski w wersji elektronicznej (w portalu praca.gov.pl): poprzez stronę www.praca.gov.pl – wchodząc na własne konto i korzystając w odniesieniu do konkretnego wniosku z opcji „kontynuuj korespondencję", a następnie wybierając „Rozliczenie wniosku w zakresie otrzymanych środków na ochronę miejsc pracy z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych (VIA-WOMPR)".
    Instrukcja składania wniosków poprzez portal praca.gov.pl dostępna jest poniżej w załączniku „15_g_instrukcja do rozliczenia_praca.gov.pl"
     
  2. Dla beneficjentów, którzy składali wnioski w wersji papierowej
  • pocztą tradycyjną na adres właściwego Wojewódzkiego Urzędu Pracy
    (z zastrzeżeniem, aby formularz rozliczeniowy (plik o nazwie „kalkulator") został przekazany w formie elektronicznej, np. na płycie CD bądź na pendrive)
lub Podmiot składając rozliczenie, ponosi odpowiedzialność za prawidłowe przeliczenie otrzymanego dofinansowania do wynagrodzeń pracowników. Wynagrodzenie powinno być obliczone zgodnie z przepisami prawa powszechnie obowiązującego. Należy pamiętać, że środki FGŚP są dopłatą do kwoty wynagrodzenia ustalonego we wniosku, tak więc podmiot rozlicza się do wysokości przyznanego dofinansowania z tytułu przestoju ekonomicznego, bądź z tytułu obniżonego wymiaru czasu pracy na pracowników ujętych w wykazie sporządzonym na dzień złożenia wniosku.
 
Niewykorzystanych środków z dofinansowania jednego pracownika nie można przeznaczyć na dofinansowanie innego pracownika, gdyż pomoc przyznana została na pracownika w ramach ochrony miejsca pracy.

Załączniki

Informacje o publikacji dokumentu